Clàssic Penedès i Enoturisme

Daniel Garcia
Daniel Garcia Peris

Recentment es van presentar a Barcelona els vins escumosos de la DO Penedès amb la denominació Clàssic Penedès, que a partir de la verema del 2017 empararà només vins ecològics amb un mínim de 15 mesos de criança i per tant sempre seran vins de reserva. Impulsat com alternativa als caves, ha estat motivat per la consideració que els valors de qualitat i sostenibilitat ja no s’associen a aquest producte, idea de la qual participen inicialment 14 cellers. El preu tan baix que es paga pel raïm als pagesos des de fa molts anys va ser un dels detonants, vinculat en mots casos a un preu final de gamma baixa. Ara bé el cava, a l’igual que producte, també és una marca i cal tenir en compte quin ha estat el recorregut d’aquesta estratègia. La coneixença a tots els nivells ha anat augmentant exponencialment des de que el vam deixar de denominar xampany, especialment als mercats internacionals. Les gran marques cavistes són principalment responsables d’aquesta difusió però també d’associar-li una sèrie de valors als cava, que és també una marca comuna per moltes altres empreses més petites, inclosa a una vessant del mateix negoci com és l’enoturisme. Com pot afectar l’aparició d’una nova marca com és Clàssic Penedès a aquest àmbit?

Fa no gaire temps va ser polèmica al Penedès la classificació d’atractius turístics estrella que va fer la Diputació de Barcelona, on va destacar com a reclam les visites als grans cellers per sobre dels més petits. Certament són experiències diferenciades però no cal oblidar que gràcies al gran volum de visitants de les grans marques es pot dir que Enoturisme Penedès és la primera ruta vitivinícola de l’Estat. Al sector turístic no pot haver-hi un anàlisi diferenciat entre volum i despesa per turista. Són dues variables estretament relacionades que la seva combinació ens indicarà si l’activitat turística dinamitza l’economia i és alternativa de futur. Tanmateix a les visites als grans cellers la promoció de la marca pròpia sobre la marca comuna és molt més accentuada que als elaboradors petits. En aquests, una visió més global de l’entorn i per tant del paisatge pren el protagonisme. Hi ha opinions que l’aparició del Clàssic Penedès és també conseqüència de la situació política de Catalunya. Segurament hi ha influït, sobretot en els que consideren que l’elaboració del cava no hauria d’haver sortit del Penedès. Val a dir que identificar una marca amb un paisatge sempre és positiu. Si volem visitar una destil·leria de whisky escocès difícilment ens ho podem plantejar de fer-ho en un altre lloc que no sigui al mateix país. Aquest factor fomenta el turisme relacionat, indivisible del producte. Així doncs per a l’èxit de l’enoturisme al Penedès hem de trobar l’equilibri entre producte i marca per tal d‘obtenir una activitat econòmica singular que no es pugui alienar del territori.

Daniel García Peris 

www.danielgarciaperis.cat

Envia el teu comentari.

Siusplau, escriu el teu nom

És necessari escriure el teu correu electrònic

Please enter a valid email address

An email address is required

Siusplau, escriu el teu missatge

Xarxa Penedès © 2017 Tots els drets reservats

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress