Educar per a la transformació social

Laia Santís

Laia Santís

En els diferents àmbits educatius en el quals treballo m’adono que no totes les persones que m’envolten i amb qui comparteixo la tasca d’educar en els espais de lleure educatiu, ho fan de cara a la transformació social. Jo entenc la intervenció educativa com un espai d’oportunitats on generar pensament, opinió i construir alternatives, elements que signifiquen motor de canvi. Sovint no compartim aquesta manera de fer perquè la pròpia societat ens guia a l’individualisme i no al treball en equip, per això recalco la importància d’educar persones reflexives i critiques amb la societat, perquè el que cal és un conjunt de persones responsables del seu destí, en constant reflexió i innovació ideològica. Sí, m’imagino que totes aquestes voluntats sonen i semblen molt utòpiques però no ho són, i ho dic amb coneixement de causa, perquè des de la pràctica educativa he conegut experiències on s’intenten transmetre aquests valors i aquestes voluntats, s’ha fet i s’està fent des de diferents espais i sobretot des de la inquietud i determinació de diferents persones que eduquem. Parlo de diferents projectes de lleure educatiu perquè són l’eix del meu bagatge, però és evident que som moltes les persones que eduquem en aquest sentit no només en els espais educatius formals i no formals, sinó també en els quotidians.

Amb tot, vinc a dir que hi ha noves realitats socials i, per tant, cal fer noves propostes que passen per diferents eixos de treball.  El primer eix de treball és la interculturalitat i identitat nacional, ja que hi ha nous models culturals i alhora la identitat catalana, plural i oberta que caracteritza el nostre país, per això hem de treballar per una identitat del nostre poble basada en la interacció i el treball en comú amb la població nouvinguda, amb el respecte envers els seus trets diferencials i la condemna envers la desigualtat. El nostre poble, com tots, ha de ser un poble d’identificació en la llibertat per això la identitat nacional és important de ser treballada, tot i que depenent de l’espai educatiu on s’encari caldrà un treball de socialització referent a aquest tema, o un altre. En segon lloc la democràcia i la participació en tant que hem de teixir models de democràcia i garantir la paraula i la capacitat d’acció i el protagonisme a la ciutadania des de la reivindicació dels espais públics, perquè en la participació cívica és on recau la relació directa amb el poder polític, entenent política com a eina de relació primera que ens permet incidir a la nostra realitat propera des de les relacions amb els altres. En aquest espai de poder polític hi rau la capacitat d’incidir en la transformació social, econòmica i cultural d’una comunitat amb la voluntat d’aconseguir-ne un canvi. Finalment, la perspectiva de gènere, treballada de manera implícita i transversal a la pràctica educativa, aportant una defensa total de la diferència i combatent sense pietat tota desigualtat. La perspectiva de gènere s’ha de sobreentendre en el si de la pràctica educativa des de la coeducació i la igualtat de totes les persones que hi estem en joc, perquè el que cal és treballar la diversitat des de la realitat més complexa.

Aquesta és la meva proposta de valors imprescindibles d’educar per a la transformació social, on hi tenen cabuda molts altres aspectes i àmbits de treball, però per a mi aquests són els principals que poso sobre la taula a cada intervenció educativa en la que, per petita que sigui, em trobo. Penso que aquest conjunt de valors són essencials per aconseguir un model de país que vetlli per la qualitat de vida de les persones i que garanteixi un desenvolupament de canvi social del conjunt de la societat. La sort d’exercir la tasca educativa és que, de retruc, també les educadores ens eduquem perquè l’educació no és unidireccional i és en aquesta sort on rau la transformació social de cadascuna de nosaltres, que després projectarem socialment.

Laia Santís. Vilafranca del Penedès. Educadora social, actualment treballo en diferents projectes de Lleure Educatiu. Vaig estudiar un màster d’Estudis de la Diferència Sexual per comprendre la pràctica vital de llibertat femenina. Milito a l’Esquerra Independentista des dels 15 anys.

Envia el teu comentari.

Siusplau, escriu el teu nom

És necessari escriure el teu correu electrònic

Please enter a valid email address

An email address is required

Siusplau, escriu el teu missatge

Xarxa Penedès © 2017 Tots els drets reservats

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress