El Dia del Turista

Daniel Garcia Peris_
Daniel Garcia Peris

“Un matrimonio mejicano, dos italianos, otro español, uno de Finlandia y dos señoritas han sido elegidos para representar a los turistas que visitan España”. D’aquesta manera, tot agraint la presència omnipresent del “Sol de España” inicia un No-do de fa justament cinquanta anys la celebració del “Día del Turista en Barcelona”. El reportatge dóna inici a l’esdeveniment amb una aglomeració de gent en una degustació gratuïta de vi amb cartells en anglès, francès, alemany i italià destacant que era “Vino Español” –qui sap si era Penedès– a un centre comercial no anomenat però on es reconeix clarament El Corte Inglés. Seguidament, es veu com els nostres convidats fan servir les modernes escales mecàniques per anar de compres. La secció de souvenirs és gairebé monotemàtica amb records en forma d’estatuetes de sevillanes i toreros. Tanmateix, es veuen cartells amb la figura de la Sagrada Família com a icona del turisme de la “ciudad condal”.

“En las ramblas reciben flores que después refrescan en la fuente de Canaletas”, narra la veu en off en un espai tant atapeït com ara però amb un perfil de vianants molt més local. A continuació, saltem al Poble Espanyol de Montjuïc. És de nit i figura que vénen d’una recepció que l’Ajuntament ha ofert a tan il·lustres hostes. El recorregut que s’aprecia no es diferencia gens del que es pot fer actualment, a excepció que entren dins d’una botiga d’instruments musicals tradicionals on es pot veure uns ninos mecànics que ballen el chotis amb un “organillo”. Una representació dels pobles d’Espanya al recinte que actualment només té presència en l’arquitectura dels seus edificis. Després del sopar admirant, la lluminositat de la Font Màgica de Montjuïc, són obsequiats amb l’espectacle artístic més representatiu del moment, una festa folklòrica per no dir directament un “tablao flamenco”.

Les escenes són del 1965 però amb mínimes diferències podríem trobar semblances amb els principals referents turístics que des de l’administració s’han impulsat durant els darrers cinquanta anys fins a l’actualitat. Fins i tot, no només sota la fórmula de particular homenatge al turista, encara molt freqüent a poblacions de costa, sinó també amb la realització de viatges de familiarització a premsa i bloguers, més coneguts com presstrips i blogtrips. Unes eines indispensables per la difusió, però que hauria de donar pas a la potenciació d’un model de promoció turística que atorgués prioritat al turisme col·laboratiu de tots els agents, on precisament el turista amb la seva activitat a la xarxa, amb ressenyes, fotografies i vídeos, hauria de ser el centre de la informació.

Daniel García Peris
www.danielgarciaperis.cat

Envia el teu comentari.

Siusplau, escriu el teu nom

És necessari escriure el teu correu electrònic

Please enter a valid email address

An email address is required

Siusplau, escriu el teu missatge

Xarxa Penedès © 2017 Tots els drets reservats

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress